Gtax Logo

Reparatie

Een defect aan uw auto is natuurlijk erg vervelend. Onze gecertificeerde monteur heeft ruim twintig jaar ervaring en werkt met originele onderdelen en officiële diagnose apparatuur. Hierdoor kunt u na de reparatie weer met een gerust gevoel de weg op!

Bent u geïnteresseerd?

Neem contact op

IMS lagers/ tussenaslager

GTax repair specialiseert zich ook in het vervangen van het tussenaslager (IMS-lager) van de M96 en M97 motoren van Porsche. De volgende auto's zijn uitgerust met de M96 of M97 motor: 

  • 911 generatie 996
  • 911 generatie 997 van voor de facelift
  • Boxster generatie 986
  • Boxster en Cayman generatie 987 van voor de facelift

De tussenas wordt gebruikt om indirect via een ketting de nokkenas aan te drijven. De krukas drijft de tussenas aan via een tandwiel, waarna de tussenas op zijn beurt weer de nokkenas aandrijft via een ketting. De tussenas draait aan de kant van de versnellingsbak in een speciaal soort lager: het tussenaslager. Dit lager krijgt zijn smering niet via de motorolie, maar via een speciaal soort vet. Een kunststof afdichting zorgt er voor dat dit vet in het lager blijft en er geen vervuiling het lager binnen kan komen. Door slijtage kunnen deze afdichtingen hun functie verliezen, waardoor motorolie toch het lager inkomt. De gevolgen hiervan zorgen ervoor dat de smering van het lager vermindert. Op den duur zal het lager hierdoor beschadigen. Als het lager het vervolgens begeeft, is er kans op onherstelbare motorschade.



Porsche heeft tijdens de productie van de M69 en M97 motoren verschillende soorten lagers gebruikt. Van 1997 tot 2000 paste Porsche een lager toe met twee rijen kogels, het zogenoemde 'dual row' lager. In 2000 werd er overgegaan op een lager met een enkele rij kogels, het 'single row' lager. In 2005 veranderde Porsche voor de laatste keer het tussenaslager. Nu werd er een 'single row' lager toegepast met een groter formaat. Hierdoor is het niet meer mogelijk het lager te vervangen zonder het volledige motorblok uit elkaar te halen.

Bij vervanging kiezen wij voor toepassing van een sterker lager met hardere kogels, gefabriceerd uit keramisch materiaal. Hiermee kunt u minimaal 100.000 km vooruit zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over uw IMS lager. Tevens raden wij aan om gelijktijdig uw koppeling te vervangen.